Persepsi Masyarakat terhadap Pelayanan Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor secara Online

Authors

  • Wahyu Widodo Sekolah Tinggi Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Dharma Wacana Metro, Indonesia
  • Mirnawati Mirnawati Sekolah Tinggi Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Dharma Wacana Metro, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32332/tapis.v8i2.9046

Keywords:

Public perception, Public Service, motor vehicle tax

Abstract

This study aims to determine the community's perception of online motor vehicle tax payment services, regarding simplicity, clarity, certainty of completion time, employee responsibility, completeness of facilities and infrastructure, employee behavior, and comfort. This research uses qualitative descriptive methods, while data collection is carried out by observation, interview, and documentation techniques. The data analysis technique used is an interactive analysis including data collection, data reduction, data presentation, and then concluding. The validity of the data used is the source triangulation technique and the method triangulation. The results of this study show that the perception of the Metro City community towards online motor vehicle tax payment services is quite good. However, there is still a need for additional information boards. A longer queue and completion time in paying their motor vehicle tax makes them use third-party services.

References

Ali, Muhammad. (2004). Edisi II. Menjaga Mutu Pelayanan. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Agus Dwiyanto (ed). (2005). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan

Arikunto, Suharsimi. (2005. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineke Cipta.

Walgito, Bimo. (2002). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset.

Mulyana, Deddy . (2005). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Denzin. (2001). Pengantar Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Yogyakarta: Andi Offset

Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Jakarta: Rajagrafindo Persada

Faisal, Sanafiah. (2002). Metode Penelitian Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional

Faisal, Sanafiah. (2003). Format-Format Penelitian Sosial. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Hadi, Sutrisno. (2006). Metodologi Research. Yogyakarta: UGM

Herlambang. (2011). Manajemen Kerja Sistem Administrasi Manunggal Satu Atap (SAMSAT). Jakarta: Dit Lantas Polri

Jaya, Toha Sampurna. (2005). Metode-Metode Penelitian. Jakarta: Gunung Agung

Koesjono. (2003). Organisasi dan Administrasi. Jakarta: UT

Joko Widodo. (2001 ). Etika Birokrasi dalam Pelayanan Publik. Malang: CV.

Citra Malang.

LAN. (2003). Memahami Good Government Governance dan Good Coorporate Governance. Yogyakarta: YPAPI

Leavitt Harold J. (1978). Psikologi Manajemen. (edisi ke empat alih bahasa oleh Musclichah Zarkasi). Jakarta: Erlangga.

Lijan Poltak Sinambela. (2008). Reformasi Pelayanan Publik. Jakarta: Bumi Aksara

Maleong, Lexy. J. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosida Karya

Mattehew B. Miles & A.Michael Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif (diterjemahkan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi tahun 2009). Jakarta: UI-Press

Moenir, A.S. (2008). Manajemen pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: BinaAksara.

Nazir, Moh. (2003). Metode Penelitian Sosial. Jakarta: Rajawali

Pangestu, Resti. (2005). Prinsip-Prinsip Total Quality Service. Yogyakarta: Andi

Pasalong, Harbani. (2008, Kepemimpinan Birokrasi. Jakarta: Rineke Cipta

Rakhmat, Jalaludin, (2011). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Ratminto &Atik Septi Winarsih. (2010). Manajemen Pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ridwan Novandy. (2009). Analisis persepsi masyarakat terhadap kualitas pelayanan publik pada bagian administrasi kemasyarakatan dan kesejahteraan rakyat pemerintah kabupaten simalugun. Tesis. Universitas Sumatera Utara

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif. Bandung: Alfa Beta

Soeminto. (2005). Metode Penelitian dan Hukum dan Yurimetri. Jakarta: Ghalia Indonesia

Sumaryadi, I Nyoman. (2010). Sosiologi Pemerintahan (Dari Perspekstif Pelayanan, Pemberdayaan, Interaksi, dan Sistem Kepemimpinan Pemerintahan Indonesia). Bogor: Ghalia Indonesia

Supriyono. (2001). Manajemen Administrasi Rumah Sakit. Jakarta: Universitas Indonesia

Surahmad, Winarno. (2004). Metode Penelitian. Bandung: Tarsito

Syukur abdulah. (1991). "Budaya Birokrasi di Indonesia". Dalam Alfian dan Nazarudin Sjamsudin (ed.). Profil Budaya Politik Indonesia. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Tangkilisan, Hassel Nogi. (2005). Manajemen Publik. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Downloads

Published

2024-07-10