Aktualisasi Nilai-Nilai Ahlussunnah wal Jamaah Masyarakat Kampung Sumber Makmur
DOI:
https://doi.org/10.32332/tapis.v6i1.5245Keywords:
Islamic Values, Ahlussunnah wal JamaahAbstract
Ahlus Sunnah Wal Jamaah (aswaja) Nahdlatul Ulama (NU) is one of the sects that are mostly followed by the people of Sumber Makmur Village. There are so many aswaja NU's teachings that have become routine and have even become a culture attached to the people of Sumber Makmur Village. Aswaja NU's sect is also a stronghold for the entry of sects that bring radical ideas out of Islamic values. One of the methods used by aswaja NU in actualizing the values of Islamic practice is to provide an understanding to the public about the importance of studying the laws used in worship, both related to God and the environment. The educational method used by aswaja NU to convey learning to the Sumber Makmur society is adopted from formal education theory combined with da'wah methods in Islamic boarding schools.
References
As-Sunnah, B. U. S. (2020). Esensi Metode Pendidikan: Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(2), 8-8.
Aziz, N. G. (2019). Relevansi Konseptual Model Hadits Pendidikan Karakter dalam Keluarga Perspektif Kitab Adab Al-Mufrad dan Tarbiyah Al-Aulad Fi Al-Islam terhadap Konteks Kekinian. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, 8(1), 110-130.
Bastomi, H. (2017). Keteladanan Sebagai Dakwah Kontemporer dalam Menyongsong Masyarakat Modern. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 11(1), 1-19.
Fahrurrozi, F. (2017). DaKWaH aKOMODatIf: solusi Dakwah aplikatif fungsional Pada Masyarakat Multikultural. TASÂMUH, 15(1), 1-18.
Ghulam, Z., & Farid, A. (2019). Ideologisasi Identitas Aswaja An-Nahdliyah di LP. Ma’arif NU Lumajang dalam Menangkal Gerakan Islam Transnasional. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 177-200.
Hakim, L. N. (2019). Hubungan Keteladanan Guru dengan Adab Siswa Tingkat Sekolah Dasar (SDN, SDIT, MI, Homeschooling Group) di Bogor. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(1), 95-107.
Khaidir, K. (2015). Pendidikan Berbasis Akidah Pada Tk Islam Terpadu Az-zahira Meulaboh: Implementasi Model Evaluasi Goal Oriented Pendekatan Robert L. Hammond. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 16(1), 61-89.
Kristanto, V. H. (2018). Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah:(KTI). Deepublish.
Prayetno, E. (2018). Kajian Al-Qur’an Dan Sains Tentang Kerusakan Lingkungan. Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu al-Qur'an dan al-Hadits, 12(1), 111-136.
Robe'ah, I. S. (2021). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Religius Melalui Pendidikan Ramah Anak di SD Negeri 2 Taringgul Tonggoh Kecamatan Wanayasa. Paedagogie: Jurnal Pendidikan dan studi Islam, 2(02), 95-107.
Rofiq, A. (2019). Living Aswaja sebagai Model Penguatan Pendidikan Anti Radikalisme di Pesantren. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1).
Rofiq, M. H., & Ridwan, R. A. (2019). Menangkal Radikalisme Melalui Pendidikan Agama Islam Berbasis Aswaja Nahdlatul Ulama’. Andragogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1-14.
Saprin, S. (2017). Tasawuf Sebagai Etika Pembebasan; Memosisikan Islam Sebagai Agama Moralitas. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial dan Keagamaan, 10(1), 83-90.
Sugiarto, A. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Siswa saat Pandemi di SMP Islam Ramah Anak. Al-Hasanah: Islamic Religious Education Journal, 6(1), 79-87.
Suhono, S., & Utama, F. (2017). Keteladanan Orang Tua dan Guru dalam Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 107-119.
Susilantini, E. (2017). Aktualisasi Serat Zikir Maulud dalam tradisi Masyarakat. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, dan Tradisi), 3(2), 195-206.
Susilo, S., & Syato, I. (2016). Common identity framework of cultural knowledge and practices of Javanese Islam. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 6(2), 161-184.
Syafei, Zakaria. (2017). Tracing Maqasid Al-Shariah in the Fatwas of Indonesian Council of Ulama (MUI). Journal of Indonesian Islam, 11(1) 99-124.
Syafriwaldi, S. (2018). Dakwah dan Masalah Kontemporer. Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 1(1), 44-53.
Syarifah, M. (2016). Budaya dan Kearifan Dakwah. Al-Balagh: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 1(1), 23-38.
Syofrianisda, S., & Abduh, M. A. (2017). Corak dan Pengaruh Tasawuf Al-Ghazali Dalam Islam. Jurnal Ushuluddin, 25(1), 69-82.
Timur, T. P. J. (2007). Aswaja An-Nahdliyah. Surabaya: khalista.