Optimalisasi Media Pembelajaran Di Perguruan Tinggi Kota Metro

  • Isti Fatonah Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Rafiud Ilmudilulloh Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Alvin Firman Fauzan Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Maulinda Amalia Hafifah Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Nurlia Puji Utami Institut Agama Islam Negeri Metro

Abstract

Learning media in tertiary institutions have many obstacles in their use. One of them is the application of learning, learning strategies, learning media, and teaching resources. These are some of the external elements that contribute to learning problems. This study aims to find out how the efforts to optimize learning media in Metro City tertiary institutions. This research is a type of field research with a qualitative approach. Collecting data using the method of observation, interviews, and documentation. The results of learning media research at several universities in Metro City have developed quite a bit, although there are still universities whose learning media are not optimal. So that the teaching and learning process carried out by lecturers and students becomes hampered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Istiqlal. “Manfaat Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Dan Mengajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi” 3, no. 2 (2018).
Ahmad Bustomi. “IISLAMIC STATE UNIVERSITY RESPONSES TO THE COVID 19IN LEARNING,” t.t.
———. “Implikasi Covid 19 Terhadap Pembelajaran Di Perguruan Tinggi” 4 (2020).
Dewi Larasati, Lisana S Pratignyo, dan Ali Ilham Sofiyat. “Pengaruh Fasilitas Kampus Dan Kualitas Pelayanan Tergadap Kepuasan Mahasiswa Dengan Metode SEM” 4 (2022).
Djamarah, Syaiful Bahri. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2005.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
Malcom Knowles. The Modern Practice Of Adult Educatoin Andrqgogy Versus Paedagogy. New York: Association Press, 1997.
Maria Ulpah. “Penggunaan Komputer Sebagai Media Pembelajran Di Perguruan Tinggi” 12, no. 1 (2007).
Raco, J.R. Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, Dan Keunggulannya. Jakarta: PT Grasindo, 2010.
Raudhatul Aslami. “OPTIMALISASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS APLIKASI NEARPOD.” Bahtera Indoensia Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 6 No.2 (September 2021).
Septi Dwi Putri dan Desy Eka Citra. “PROBLEMATIKA GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN IPS DI MADRASAH IBTIDAIYAH DARUSSALAM KOTA BENGKULU.” Indonesian Journal of Social Science Education 1 (Januari 2019).
Shoffan Shoffa, Iis Holisin, Josua F. Palandi, Sri Cacik, Dian Indriyani, Eko Eddya Supriyanto, Abdul Basith, dan Yo Ceng Giap. Perkembangan Media Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. Disunting oleh M. Ivan Ariful Fathoni. Cetakan I. Bojonegoro-Jawa TImur: CV. AGRAPANA MEDIA, 2021.
Thomas F. Staton. Cara Mengajar Dengan Hasil Yang Baik. Bandung: Diponegoro, 1978.
Yenny Suzana dan Imam Jayanto. Teori Belajar & Pembelajaran. Malang: Literasi Nusantara, 2021.
Zaenal Abidin. “STRATEGI PEMBELAJARAN DI PERGURUAN TINGGI (Optimalisasi Kinerja Dosen Dalam Pembelajaran Di Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Surakarta).” SUHUF XVII No I (Mei 2007).
Published
2023-07-25
How to Cite
FATONAH, Isti et al. Optimalisasi Media Pembelajaran Di Perguruan Tinggi Kota Metro. Ri'ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 75 - 85, july 2023. ISSN 2548-6446. Available at: <https://e-journal.ejournal.metrouniv.ac.id/riayah/article/view/6871>. Date accessed: 06 july 2024. doi: https://doi.org/10.32332/riayah.v8i1.6871.